Smaad en laster: zo voorkomt u het
Wat zijn smaad en laster?
Even terug naar het begin. Wat zijn smaad en laster eigenlijk? En wat is het verschil tussen die twee? Bij smaad gaat het om een valse of lasterlijke verklaring die is opgeschreven. Dit kan bijvoorbeeld een brief, e-mail, social media post, sms of appje zijn.
Laster is een valse of lasterlijke gesproken verklaring. Bijvoorbeeld in een toespraak of een video die op een website of social media-kanaal is geplaatst. Maar waar ligt de grens tussen een mening en smaad of laster? Als de mening feitelijke onjuistheden bevat of als u het als een beschuldiging opvat, gaat het ook om smaad of laster.
Smaad en laster op de werkvloer
Hoewel spraakmakende gevallen van smaad en laster vaak het nieuws halen, is het niet alleen een probleem voor beroemdheden. Ook uw onderneming kan ermee te maken krijgen. Het probleem kan ontstaan bij een medewerker die een grap over een klant deelt via e-mail, of een roddel re-tweet. Dat klinkt onschuldig, maar heeft in sommige gevallen grote gevolgen. Financieel, omdat u omzet misloopt. Of omdat u een schadeclaim krijgt en uw onderneming wilt verdedigen in de rechtbank. Maar ook emotionele gevolgen, voor de betrokkenen. En vergeet de reputatie van uw onderneming niet.
7 tips om een beschuldiging te voorkomen
Wordt uw onderneming beschuldigd voor smaad of laster? Dan kunt u een juridische procedure starten. Maar, het is natuurlijk nog beter om dit te voorkomen. Hier wat tips:
- Zeg niets in een e-mail of op social media dat u niet terug zou willen zien op de voorkant van een landelijke krant of website.
- Het ligt voor de hand, maar verspreid geen leugens of roddels over uw klanten, concurrenten of iemand anders.
- Check altijd de feiten en voeg, waar nodig, bronnen toe als u content creëert.
- Ga er nooit vanuit dat uitspraken die door andere mensen of organisaties zijn gepubliceerd waar zijn.
- Zelfs als u 100% zeker weet dat iets waar is, zeg het dan niet als het aanstootgevend kan zijn.
- Wees voorzichtig met het herhalen van beschuldigingen die u hebt gehoord of gelezen. Zelfs als u een mogelijk lasterlijke tweet opnieuw deelt, loopt u het risico aangeklaagd te worden.
- Zorg bij uw medewerkers voor een duidelijk beleid als het gaat om sociale media en verwerk dit in hun contract.
Hebt u al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Als u aansprakelijk gesteld wordt, helpt onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering waar mogelijk met schadevergoedingen en een luisterend oor.
Vandaag nog regelen?
Bereken uw premie Vind een tussenpersoon