Mijn cliënt beschuldigt mij van smaad, wat kan ik doen?
Peter (46) is enthousiast wanneer hij door een marketingbureau wordt ingeschakeld om medewerkers loopbaancoaching te geven. “Als loopbaancoach ga ik het gesprek met werknemers aan. We kijken samen naar hun ambities en ik geef hen handvatten om die ambities sneller en efficiënter waar te maken. Ik had nog nooit de kans gehad om dit bij een marketingbureau te doen, dus ik was benieuwd hoe werknemers in die sector hun carrière voor zich zien.”
Slechte publiciteit voor de klant
“Na vertrouwelijke gesprekken te hebben gevoerd met de werknemers, realiseerde ik me dat de klant haar werknemers niet goed behandelt. Uit de gesprekken met de werknemers bleek dat de meesten hierdoor serieus overwogen om op zoek te gaan naar een andere werkgever. Ik besloot om mijn werkzaamheden voor de klant te stoppen, omdat ik haar niet langer wilde ondersteunen.” Een paar weken later schrikt Peter wanneer hij een e-mail van de klant leest; er zijn artikelen verschenen over de werkwijze bij de klant, die de klant in een slecht daglicht zetten.
Zzp-aansprakelijkheid na verdenking in onderzoek
Peter verkeert als zzp (zelfstandige zonder personeel) in de typische situatie dat hij de 'externe' is. Dat hij ook als zzp aansprakelijk gesteld kan worden voor interne zaken, had hij mede daarom over het hoofd gezien. "De klant heeft intern gezocht naar iemand die deze informatie naar buiten zou kunnen hebben gebracht, maar kwam tot de conclusie dat het probleem extern lag. Ze beweren dat ik verder de enige ben die over deze informatie beschikt en dat ik daarmee de enige ben die deze informatie doorgespeeld zou kunnen hebben. Nu beschuldigt mijn cliënt mij van smaad en wil mij voor de rechter slepen. Wat kan ik hier nog tegen doen?”
Focus op uw beroep in plaats van op wat er mis kan gaan
Een fout, of de beschuldiging hiervan, kan uit onverwachtse hoek komen en grote gevolgen hebben. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voorkomt u financiële schade voor uw onderneming in het geval van een schadeclaim van een klant of opdrachtgever als gevolg van een beroepsfout. Onder de dekking van deze verzekering valt onder meer schending van geheimhoudings- of privacyplicht, smaad en laster. Hiscox biedt met deze verzekering ook dekking voor juridische kosten, indien nodig.
Waarom een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox?
De beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox zorgt voor gemoedsrust in vervelende situaties. Hiermee kunnen namelijk grote financiële problemen als gevolg van een beroepsfout voorkomen worden. Ook als er contractbreuk heeft plaatsgevonden door een fout en er niet is voldaan aan afgesproken specificaties en termijnoverschrijding. De verzekering is specifiek bedoeld voor ondernemers in de Reclame & Marketing branche. Wordt uw klant een verkeerd advies, een vergissing of een fout tijdens het werk verweten? De gevolgschade is gedekt. Denk aan :
- Onzorgvuldigheid (bijvoorbeeld het geven van een verkeerde voorstelling van zaken);
- Een advies dat verkeerd uitpakt;
- Schending van een geheimhoudings- of privacyplicht;
- Verlies of beschadiging van documenten en elektronische data;
- Beschuldiging van smaad, laster of plagiaat.
Bereken uw premie Meer informatie
Aan deze voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend en de exacte dekking hangt af van de specifieke omstandigheden van het specifieke geval en de specifieke polis.