Waarmee kunnen we je helpen?

“We zoeken het hart in de woning”


Hiscox banner shape mask mobile Hiscox banner shape
Anonymous (not verified)
Als private insurer met jaren ervaring in het verzekeren van bijzondere objecten zijn we bij Hiscox veel dingen gewend. We zijn bijzondere gebouwen, spreken met vermogende particulieren over hun passies en verzamelingen, en komen met regelmaat bij bijzondere locaties. Martin Koopmans, risk surveyor bij Hiscox, weet dan ook exact waar hij op moet letten bij een bezoek.
Martin Koopmans

Martin verschijnt niet zomaar aan je deur. De senior risk surveyor van Hiscox komt alleen ergens persoonlijk langs als iemand iets probeert te verzekeren dat zelfs voor ons extreem is, of de schade echt serieus. Of, in uitzonderlijke gevallen, omdat een potentiële verzekerde een persoonlijk bezoek eist. Net als elke verzekeraar zetten we bij Hiscox onze eisen en de grenzen van de kaders op onze polissen en websites, maar in realiteit willen we vooral een maatproduct maken voor klanten. En daar is Martin een expert in. “We hangen aan elkaar van uitzonderingen, en dat maakt het werk leuk.”

De klant als eerste indruk

“Mijn eerste indruk is niet het huis of de voordeur. Mijn eerste indruk is de klant zelf. Je moet een vertrouwensband met iemand kunnen hebben want jij als klant moet alles met ons delen.” Om iemand goed te kunnen verzekeren zijn er intieme vragen die onze experts beantwoord moeten hebben. Denk hierbij aan vragen over de kluis, over je collectie antieke teddyberen, over hoe vaak je op vakantie gaat, en of je kinderen graag door het huis rolschaatsen. 

“Natuurlijk kijken we naar de beveiliging, en naar wat er aan de muren hangt aan kunst of wat voor bezittingen iemand heeft. Maar waar we vooral naar zoeken is het hart in de woning.” Zit jij als mogelijke verzekerde elke dag uren op de vleugel te spelen? Is er een tuin waarin veel tijd en liefde wordt gestoken? We verzekeren bezittingen van financiële, maar vooral van emotionele waarde. Martin weet als geen ander hoe belangrijk die emotie is als het ondenkbare gebeurd, en na een inbraak, overstroming of brand iets moet worden gerepareerd of vervangen. Vandaar dat we een band van vertrouwen willen opbouwen met onze klanten, zodat deze zich gesteund voelt in elke situatie.

Vakmanschap en sierplafonds

“Als ik een rapport met iemand heb opgebouwd, dan wordt het tijd voor het echte werk.” Onze surveyors kijken tijdens een bezoek naar verschillende factoren in een huis. Zoals wie er wonen, en hoeveel tijd er per jaar in de woning wordt besteed. Ze bekijken de beveiliging en brandbescherming, en stellen vast welke kostbare bezittingen er in het huis aanwezig zijn. Ook werpen ze een blik op de afwerkingen aan de binnen- en buitenkant. Heb je een gewoon, of een sierplafond. Zijn de kasten vakmanschap, of komen ze van een meubelwinkel? Oud en origineel bouwmateriaal, of nieuwere alternatieven? Op basis hiervan helpen wij met het vaststellen van de waarde van het huis, en stellen we de premie vast. 

“We stellen soms ook eisen. Dat we je willen verzekeren maar wel als A, B, C wordt doorgevoerd.” Dit kan een betere kluis zijn. Of nieuwe sloten op de deur. Bij rieten daken willen we goede branddetectie in huis, en het liefst ook brandscheidingen tussen het riet en de binnenzijde van het huis om schade door brand te verminderen. “We kunnen aanvragen ook weigeren. Als klanten zulke aanpassingen echt niet willen maken en de risico’s dus heel groot blijven, bijvoorbeeld.”

Rich, careful and honest

Zo heeft Martin wel eens een klant geweigerd die consequent de deur op slot vergat te doen. “Ik liep rond op zijn terrein tijdens mijn survey, hij zat zelf nog binnen koffie te drinken. Toen ik om het huis heen liep, langs de achterdeur, zag ik direct dat die openstond. En niet alleen dat, de hele sleutelbos hing er ook nog in. Iedereen had zo binnen kunnen lopen en iets kunnen stelen.” Toen de klant ermee geconfronteerd werd, haalde hij enkel zijn schouders op en zei hij dat dit veelvoorkomend gedrag is dat hij niet ging veranderen. “We verzekeren een doelgroep die wij als rich, careful and honest beschrijven. Deze man was niet voorzichtig met zijn bezittingen, dan is een samenwerking helaas niet mogelijk voor ons.”

Met privé lift de berg op

Als verzekeraar zijn we dus gespecialiseerd in bezittingen van financiële én emotionele waarde. En Martin ziet deze elke dag in de vorm van de meest uiteenlopende huizen en inboedels. Hij is eigenlijk allang niet meer onder de indruk van de bijzondere locaties. Maar soms zijn er momenten die hem toch nog weten te verbazen. “Ik kwam ooit aan bij een woning, maar ik moest niet bij de woning zelf afspreken. Ik moest naar de garage die een straat lager lag. Daar werd ik naar binnengelaten, waarna ik met een privé lift in de berg naar het echte woonhuis ging. Dat was de enige manier om er te komen.” 

Een passende verzekering bij Hiscox

Wij bij Hiscox begrijpen dat een huis jouw plek is waar je je prettig en veilig voelt. Huis en Kunst is onze specialistische verzekering voor luxueuze woningen, bijzondere inboedels, kunstverzamelingen en andere kostbaarheden. Het is een exclusieve dekking die de klok terugdraait naar het moment vóór de brand, de waterschade of de diefstal. Ofwel, een verzekering voor zaken van financiële én emotionele waarde. Bekijk nu direct wat de mogelijkheden zijn voor jouw woning, of neem contact op met één van onze experts.