Management consultant? Deze 4 risico’s kun je lopen
Updated:
Risico 1: (te) Hoge verwachtingen
Sommige klanten verwachten dat je al hun problemen kunt oplossen. Natuurlijk doe jij je uiterste best, maar je blijft een mens. Soms mislukt een opdracht, of loopt deze anders dan de klant verwacht had. In zulke situaties zijn bedrijven steeds vaker geneigd om management consultants (beroeps)aansprakelijk te stellen. En dat brengt hoge juridische kosten met zich mee.
Risico 2: Wel of geen succes
Het meten van succes of falen is niet altijd even objectief. Al helemaal niet als een klant van tevoren geen duidelijke doelen stelt. Wordt het gewenste resultaat niet bereikt? Dan kan een klant schade oplopen en je hiervoor aansprakelijk stellen. Dit overkwam bijvoorbeeld een van onze verzekerden, Janneke. Ze werd door haar klant ingeschakeld om de boekhouding in orde te maken voor een financieringsaanvraag bij de bank. Ze deed precies wat de klant van haar vroeg, maar helaas wees de bank de aanvraag af. De klant beweerde dat Janneke de stukken niet goed had aangeleverd en stelde haar als management consultant aansprakelijk voor de misgelopen financiering.
Risico 3: Projecten uit het verleden
De opdracht zit erop, het contract is beëindigd. Maar de wettelijke beroepsaansprakelijkheid? Die kan nog jaren bestaan. Onze klant Johan had hier geen rekening mee gehouden. Hij werd als management consultant ingeschakeld om een verzorgingstehuis te helpen. Volgens de Inspectie Gezondheidszorg voldeed het tehuis niet aan de norm. Johan voerde verbeteringen door, zodat het de volgende controle wel doorkwam. Dat was gelukt, maar helaas daalde het aantal bewoners alsnog. Het eerste slechte rapport had al voor te veel negatieve publiciteit gezorgd. Toen de eigenaar het verzorgingshuis een paar jaar later wilden verkopen, kreeg hij daardoor niet het bod dat hij wilde. En hoewel Johan zijn werk jaren geleden had uitgevoerd, gaf het tehuis hem toch de schuld. Het gevolg? Een claim met een bedrag van 6 cijfers. Gelukkig had de management consultant een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en konden wij hem succesvol verdedigen. Anders had hij deze kosten zelf moeten betalen.
Risico 4: Verlies van inkomsten
Er zijn situaties waardoor je klant inkomsten misloopt door jouw toedoen. Bijvoorbeeld als jij een opdracht niet op tijd afrondt of als de impact van je veranderingen nog even op zich laat wachten. In zo’n geval kun je als management consultant beroepsaansprakelijk worden gesteld voor de misgelopen omzet in die periode. Vooral bij grote bedrijven met een hoge omzet kan dit flink in de papieren lopen.
Zo bescherm jij je management consultancy-bedrijf
De bovengenoemde risico’s lijken lastig. Maar gelukkig kun je jezelf hier makkelijk tegen beschermen. Hier wat tips:
Tip 1: Zorg voor een duidelijk contract
Een goed opgesteld en helder contract met je klant voorkomt problemen in de toekomst. Schakel ook even een jurist in om de voorwaarden in dit contract te controleren. Hierbij gaat het vooral om betalingsvoorwaarden, waar je verantwoordelijkheid ligt, de doelen en bemiddelingsprocedures in het geval van een probleem.
Tip 2: Vermijd onbetaald meerwerk
Met duidelijke doelen verklein je de kans dat je extra taken moet uitvoeren die buiten je contract vallen. Kies je er zelf voor om meerwerk uit te voeren? Zorg dan in ieder geval dat het in je contract wordt opgenomen. Zo staan al je verantwoordelijkheden zwart op wit, en voorkom je discussie achteraf.
Tip 3: Documenteer je werkzaamheden
Wees duidelijk over je keuzes en werkwijze. Het bijhouden van een uitgebreid logboek is belangrijk. Dit helpt je als er in de toekomst een claim tegen je wordt ingediend.
Tip 4: Check je beroepsaansprakelijkheidsdekking
Veel management consultants hebben al een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar er kan een groot verschil zijn tussen een algemene polis en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering speciaal voor management consultants.
Is de hoogte van de schadevergoeding – of het bedrag dat de polis uitkeert bij schade – voldoende? Als deze te hoog is, betaal je voor meer dekking dan je nodig hebt. Is deze te laag, dan ben je niet genoeg gedekt bij een claim. Controleer ook wat wel én juist niet gedekt is. Ieder management consultancy-bedrijf is uniek en daar hoort een passende dekking bij.
En stop je met werken als management consultant? Houd je beroepsaansprakelijkheidsverzekering dan nog een tijdje aan. Hiermee bescherm je jezelf tegen claims uit vorige opdrachten.
Heb je nog geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
Wij hebben een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een dekking specifiek voor management consultants. Meer weten? We hebben de meest gestelde vragen over deze verzekering op een rij gezet.
Liever gelijk je beroepsaansprakelijkheidsverzekering regelen?
Bereken je premie Vind een tussenpersoon