“Het is spoorzoekertje voor volwassenen”
“Er is niet één specifiek seizoen voor rally rijden. Maar de intensiteit neemt vanaf de lente wel meer toe.” Met het weer dat steeds mooier wordt zal het veel mensen al op zijn gevallen dat je meer en meer klassieke auto’s op de weg ziet rijden. Vaak zijn het dagjesmensen die hun mooie auto’s voor een middag toeren uit de garage halen, maar er zitten ook bestuurders tussen die naar dagrally’s aan het rijden zijn. Maar wat houdt rally rijden nou echt in? Jan Willem van Es, zelf rallyrijder en klassiekerliefhebber, legt het uit.
Je begint niet met rally rijden
Gierende banden, opvliegend zand of aarde, en auto’s die nog wel eens tegen elkaar aantikken tijdens het rijden. Dat is wat veel mensen bij rally’s voorstellen bij rally rijden. Maar dat is niet het soort rally’s dat de meesten van onze verzekerden rijden. “Je kan in principe in elke klassieker rally’s rijden, als het maar binnen de regels van de specifieke rally valt.”
In Nederland zijn verschillende soorten rally’s, legt Jan Willem uit. De meesten zijn dagrally’s, enkelen zijn meerdaagse rally’s die langs langere routes rijden. De hoge uitzonderingen zijn de echte lange afstandsrally’s met klassiekers, zoals de Peking to Paris en de Lima to Cape Horn die beiden tienduizenden kilometers beslaan. “Je begint niet zomaar met rally rijden, meestal begint het met dat iemand een klassieke auto bezit en daar moet iets mee gedaan worden. In het begin rij je af en toe een ritje, je poetst je auto, je repareert hem. Maar na een tijdje ga je je afvragen wat je er nog meer mee kan doen. Je gaat naar een autoshow, en doet dan een keer een puzzelrit. Na een paar van die ritten zien we klassieker-bezitters dan op de rally’s verschijnen. Eerst de dagrally’s en later de langere ritten. Je bent op zoek naar meer uitdaging, voor jou en je auto.”
Afzien in de Expert-klasse
“Als je met rally rijden met klassiekers begint, begin je in de Touring klasse waarna je langzaam opbouwt. Met elke klasse wordt het zwaarder, rij je met krappere tijden en moet je op meer en meer manieren proberen de rit strakker te doen en minder fouten te maken. Je gaat dan ook investeren in betere banden, upgrade je motor, en doet je best alles goed te houden. Maar dit zijn oude auto’s en die komen met hun risico’s.” Jan Willem rijdt zelf inmiddels in de Expert-klasse van de Tulpenrallye, en doet hier fanatiek aan mee. “Rijden in de Expert-klasse heeft niets meer te maken met leuk rijden. Het is afzien, je wilt winnen. Dan wordt rally rijden spoorzoekertje voor volwassenen.”
Winnen met een advocaat op de achterbank
“Als je een rally rijdt, krijg je een kaart om te volgen,” vertelt Jan Willem. “Ten eerste vraag je je op een wegenkaart altijd af, rij ik wel op de weg die op de kaart staat? Maar bij een rally is dat nog lastiger want je krijgt expres een oude kaart, uit de jaren ’50, ’60, ’80. Dit komt omdat deze rally’s oorspronkelijk plaatsvonden als een manier voor fabrikanten om te laten zien dat hun auto heel betrouwbaar was en alles aankon.” Zo ontstond de eerste rally, de Rallye Automobile de Monte-Carlo, in 1911. En ook de 24 uur van Le Mans had oorspronkelijk dat doel. “Het doel van de rally is om zoveel mogelijk de weg op de kaart te rijden, en dat betekent dat je veel aan het zoeken en aanpassen bent.” Je rijdt met je klassieker eigenlijk de route die deze auto oorspronkelijk zou hebben afgelegd.
“Je hebt dus die kaart in je handen gekregen. En het eerste wat je doet is je loep pakken want niet alleen de oude route is een uitdaging, de kaarten zijn ook nog gemanipuleerd nadat ze zijn geprint. Zijn er dingen met een pen veranderd? Welke weg is de echte weg? Is er ergens een brug getekend waar geen brug is. Je gaat alles controleren. Daarnaast lees je het reglement tot op de punt en de komma na om te kijken of daar nog dingen in zitten waarmee je extra punten kan verdienen. Eigenlijk kun je met een advocaat op de achterbank een rally winnen puur op de mazen in het reglement.”
Escape room in een oude auto
Een rally vraagt dus meer dan alleen rijden. Het vereist vaardigheden in kaartlezen, in spoorzoeken, in het ontdekken van onregelmatigheden in documenten en verder nog de kunde om je eigen auto te kunnen onderhouden. “Rally rijden is afzien en aanpassen. Je zit constant te meten en te tekenen en te rekenen. Voor de modernere generatie is het bijna een escape room in een oude auto.”
Maar hoe bereid je je dan voor op een rally? “Je begint bij het begin. Houd die wegenkaart maar eens in je handen en ga hem zo snel mogelijk leren lezen.” Voor de jongere generatie is dit mogelijk nog best een uitdaging. “Ga daarna eens een paar oefenrally’s rijden. Je kan online zogenaamde droogritten vinden waarmee je het uittekenen van een rit kan oefenen. Zo leer je ook hoe zwaar een rally mentaal kan zijn. Lange afstandsrally’s is intensief rijden, zeker in de hogere klassen heb je geen tijd voor stoppen onderweg behalve om te tanken. Dat is slopend, zeker als je vergeet te eten en te drinken onderweg. En dat eten en drinken moet je van tevoren inpakken, meenemen en nuttigen terwijl je rijdt.” Jan Willem’s eigen rally-uitzet bestaat uit een tripmeter, vergrootglas en loep, en meerdere markeerstiften, pennen en linialen. “Voor onderweg kun je nooit te veel meenemen als het gaat om schrijfgerei, basis gereedschap, en vergeet ook niet te tanken!”
Met vertrouwen onderweg met Classic Cars by Hiscox
Bij Hiscox begrijpen we dat een klassieke auto, jouw klassieke auto, meer is dan een object. Het een bewegend bezit dat draait om beleving en emotie. Veel bezitters koesteren bijvoorbeeld de jeugdherinneringen die aan de auto kleven. Voor anderen is de oldtimer een bron van nieuwe belevenissen, een welkome ontsnapping aan het dagelijkse leven. En rally rijden speelt daarin ook een rol. “Vorig jaar ging tijdens de Tulpenrallye alles mis. Ruitenwissers die in de regen uitvielen en koplampen die stuk gingen in het donker. Dat is slopend, want je hebt vaak niet de tijd iets onderweg te repareren. Dat sta je dan aan het einde van de dag, of nog voor een rit te doen.”
Als verzekeraar begrijpen we de uitdagingen, risico’s en ook mogelijke kosten bij rally rijden in klassiekers en de schades die je onderweg op kan lopen. Maar we begrijpen ook jouw passie en de persoonlijke waarde. En daarom bieden we iedereen een verzekering op maat die rekening houdt met de objectieve én subjectieve waarde van jouw auto. En bieden we rallyrijders met klassieke auto’s een rally-dekking in onze Classic Cars by Hiscox verzekering. Met de rallydekking van Hiscox weet jij dat je ongestoord die echte bijzondere ervaringen met je auto kunt meemaken, tijdens elke behendigheids-, regelmatigheid- of tourrally. Wij helpen je graag om de passende verzekering te vinden voor jouw klassieker, oldtimer of youngtimer. Of direct voor je hele collectie, ook de auto’s die niet in de rally’s meedoen. Bekijk nu direct wat we voor jou kunnen betekenen