Mijn advies heeft verkeerd uitgepakt, wat nu?
Lifecoach Ferdinand (46) is trots wanneer hij ziet dat zijn cliënt obstakels overwint, waar ze al langere tijd aan werken in de vorm van een intensief coachingtraject. De door Ferdinand gekozen technieken werpen zijn vruchten af: "Het doel van deze sessies was om de blokkades die mijn cliënt tegenhielden te doorbreken en te overwinnen. En dat lukte: op zowel privé als zakelijk vlak maakte hij stappen." Maar toen bleek zijn cliënt hier anders over te denken. Na verloop van tijd beweert zijn cliënt dat de technieken die tijdens de sessies zijn toegepast, hem mentaal letsel hebben toegebracht en dient een vordering in wegens wanprestatie.
Vordering uit onverwachte hoek
Ferdinand schrikt wanneer hij een vordering ontvangt: zijn klant verwijt hem dat de sessies hem meer kwaad dan goed hebben gedaan. Met stomheid geslagen denkt Ferdinand terug aan de sessies; zijn cliënt had al serieuze stappen gemaakten leek na elke sessie tevreden te vertrekken: “De afspraken met deze cliënt waren altijd gezellig, ondanks dat de inhoud van de sessies vaak zwaar was. We konden het goed met elkaar vinden. Althans, dat dacht ik.” Toch beweert zijn cliënt nu dat hij mentaal letsel heeft opgelopen door de toepaste technieken en eist zijn geld terug. Ik schrok er enorm van: niet alleen vanwege de kosten die hij op mij wilde verhalen, maar ook de onderliggende boodschap dat mijn coaching hem kwaad had gedaan kwam hard binnen. En dan de vraag: wat kan ik doen, nu hij de schade op mij verhaalt?’”
Focus op uw beroep in plaats van op wat er mis kan gaan
Als een cliënt beweert dat de technieken die u in uw therapie gebruikt tot ziekte of letsel hebben geleid, kan een gecombineerde beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering helpen om uw lifecoach-onderneming te beschermen. U probeert in uw werk natuurlijk de best mogelijke begeleiding te bieden, maar u hebt geen controle over hoe uw woorden worden geïnterpreteerd en kunt de effecten niet altijd voorspellen. Hoewel u zich altijd inzet om te helpen in plaats van te hinderen, is het succes van uw werk gebaseerd op hoe het wordt ontvangen. Als u of een werknemer het mis heeft, kunnen we u helpen met de kosten die aan een claim verbonden zijn. Zo kunt u focussen op uw beroep, in plaats van de risico’s van het vak.
Waarom een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox?
De beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox zorgt voor gemoedsrust in vervelende situaties. Hiermee kunnen namelijk grote financiële problemen als gevolg van een beroepsfout worden voorkomen .Ook als er contractbreuk heeft plaatsgevonden door een fout of er niet is voldaan aan de afgesproken specificaties en termijnoverschrijding. De verzekering is specifiek bedoeld voor coaches. Wordt uw klant een verkeerd advies, een vergissing of een fout tijdens het werk verweten? De gevolgschade is in de meeste gevallen gedekt. Denk hierbij aan:
- Onzorgvuldigheid (bijvoorbeeld het geven van een verkeerde voorstelling van zaken);
- Een advies dat verkeerd uitpakt;
- Schending van een geheimhoudings- of privacyplicht;
- Verlies of beschadiging van documenten en elektronische data;
- Beschuldiging van smaad, laster of plagiaat.
Bereken uw premie Meer informatie
Aan deze voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend en de exacte dekking hangt af van de specifieke omstandigheden van het specifieke geval en de specifieke polis.