Waarmee kunnen we je helpen?

Interview: wat als je klant ontevreden is en de factuur niet wil betalen?


Hiscox banner shape mask mobile Hiscox banner shape
Hiscox
Je hebt hard gewerkt, het project opgeleverd en bent tevreden met het eindresultaat. Er kan niks meer fout gaan… of toch wel. Want was als je klant de factuur niet wilt betalen omdat deze ontevreden is? Het overkwam Joris en zijn pr-bureau. In dit interview lees je wat er gebeurde bij Joris én hoe hij het heeft aangepakt.
pr-bureau

Kunt je iets vertellen over de klus? 
“Ik ben eigenaar van een pr-bureau in Amsterdam. Mijn bureau werd ingeschakeld door een Utrechts bedrijf. Een ontslagen werknemer wilde hun reputatie aantasten en verscheen in de kranten met negatieve woorden. Als pr-bureau gaven wij een tegengeluid om de reputatie van het bedrijf te herstellen.”

Dat klinkt lastig. Hoe heb je dit aangepakt? 
“Door de andere kant te laten zien en het verhaal van het bedrijf te vertellen. We kwamen met een crisiscommunicatieplan en hielpen om het hele mediacircus in goede banen te leiden. Een paar maanden hebben we ze 2 dagen per week bijgestaan.”

En toen?
“De crisiscommunicatie had bijzonder goed gewerkt, al zeg ik het zelf. Het consumentenvertrouwen was in korte tijd weer net zo groot als voor het incident. Het was klaar, dus we stuurden de factuur naar het bedrijf, zoals we altijd doen na een klus. Maar toen begonnen de problemen…”

Hebben ze je factuur niet betaald? 
“Nee. En dat terwijl we talloze herhaalverzoeken hebben gestuurd. Ik heb duidelijk al het uitgevoerde werk op papier gezet en ze weigerden nog steeds. Het was ook niet alsof ze de verzoeken niet ontvingen, want telefonisch gingen ze ook met ons in discussie. Ze waren zogenaamd ontevreden met ons werk.”

Hoe konden ze ontevreden zijn? 
“Ik had werkelijk geen idee. Om te proberen de zaken snel en zonder tussenkomst van advocaten op te lossen, heb ik zelfs aangeboden om het factuurbedrag iets te verlagen. Hoewel het niet om een enorm bedrag ging, wilde ik wel gewoon betaald worden voor het werk dat ik volgens hun instructies had gedaan. Daar gingen ze niet op in. Toen zat er niets anders op om een vergoedingsvordering bij de rechtbank in te dienen.”

Hielp dat? 
“Het ging van kwaad tot erger. Een week later kregen we een tegenclaim door de brievenbus voor ‘Vermeende nalatigheid’. Dat betekende dat er een rechtszaak zou komen. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt!”

Lees ook: in deze 6 situaties kun je aansprakelijk gesteld worden

Hoe heeft je je op de rechtszaak voorbereid? 
“Op advies van een collega heb ik meteen contact opgenomen met mijn verzekeraar Hiscox. Bij de start van mijn eigen bedrijf heb ik bij hen een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Ik had nooit gedacht dat ik er gebruik van zou moeten maken.“

Wat zeg je in zo’n situatie tegen je verzekeraar? 
“Ik wilde weten wanneer ik ze moest betrekken en hoe ze me zouden steunen. Uiteindelijk hebben ze een advocaat aangesteld om me te helpen. Als dit puur een claim voor verloren inkomsten was geweest, zou het niet gedekt zijn. Maar omdat de opdrachtgever een tegenclaim had ingediend voor professionele nalatigheid, viel de zaak onder de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hiscox was blij om mij te verdedigen en te ondersteunen in de rechtbank en bij alles dat daaraan voorafging.”

Hoe was het in de rechtbank? 
“Dat was behoorlijk spannend! Maar gelukkig heeft de advocaat me gerustgesteld. De rechter was onder de indruk van de manier waarop ik me presenteerde. Hij twijfelde er niet aan dat mijn werk van hoge kwaliteit was en dat ik recht had op een betaling. De rechtbank gaf mij gelijk en ik kreeg betaald voor de openstaande factuur, plus rente, reiskosten en mijn dagtarief.”

Het is dus helemaal goed gekomen?
“Gelukkig wel. Ik heb me wel gerealiseerd hoe belangrijk het is om samen met een specialist de details van de claim op een rijtje te zetten. Zo begreep de rechter de situatie sneller. Als ik had geprobeerd het zelf te doen, zou het veel langer hebben geduurd en van invloed zijn geweest op mijn dagelijkse werk en mijn bedrijf.”

Wil je meer tips om je onderneming te beschermen?
Ondernemen is het mooiste wat er is. Maar wat als je aansprakelijk wordt gesteld? En wat betekent dat eigenlijk? In onze gratis whitepaper ‘Alles wat je moet weten over beroepsaansprakelijkheid’ krijg je antwoord op deze vragen en meer: 

 

  • In welke beroepen is beroepsaansprakelijkheid belangrijk? 
  • In welke situaties kun je aansprakelijk gesteld worden?  
  • Hoe kies je de ideale beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
     

Download nu de whitepaper Plan vrijblijvend een belafspraak in

 

Aan deze voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend. De exacte dekking hangt af van de specifieke omstandigheden van het specifieke geval en de specifieke polis.

 

Terug naar het overzicht

Ontdek vrijblijvend je premie

Binnen 5 minuten online geregeld!