Het was nooit de vraag of ik een klassieker aan zou schaffen, de vraag was wanneer
“De eerste keer achterop was bij mijn moeder. En mijn oma’s reden ook toen ze jong waren. Het was nooit een vraag of ik op motor zou stappen, de vraag was wanneer.”
In de garage staan drie auto’s en een motor. Een Citroën DS, een Mercedes Benz 190 SL, een nieuwere Volkswagen Golf (“voor het dagelijkse verkeer”) en een Moto Guzzi V7 Sport. Geliefde voertuigen waar Alice Jacobs op de juiste momenten met veel plezier in rijdt. Op de oprit staat echter de grote liefde. Het begin van haar eigen collectie. De kleine Honda CMX450 Rebel, in donkergrijze glimmende lak en met de bekende vleugels van Honda op de tank, is net klaar gemaakt voor een nieuw seizoen. Bandenspanning gecontroleerd, remmen gecontroleerd, een lampje vervangen en olie bijgevuld. Het geluid dat uit de motor klinkt is ronkend, te vergelijken met het geluid van klassieke Harley’s. Sinds kleins af aan is de bestuurder opgegroeid met klassieke voertuigen, en dus was het slechts een kwestie van tijd voor ze een eigen collectie zou aanschaffen. Ook al gaat het langzaam.
Een familie van vrouwelijke rijders
De Honda CMX450 Rebel was het eerste klassieke voertuig dat Alice zelf aanschafte. Ze reed al enkele jaren auto maar had op dat moment geen plek om die te parkeren. De Mercedes Benz 190 SL was daardoor enkel nog een droom. Maar een motor paste wel in de berging van haar toenmalige appartement. In de zoektocht naar een model dat paste bij de wens van vrijheid vond Alice de Rebel bij een handelaar in Flevoland. “Ik zocht een kleiner model motor. Vanwege de beperkte parkeerruimte die ik toen had, maar ook omdat ik zelf niet erg lang ben en wel comfortabel wilde rijden. En daarnaast wilde ik vooral echt een klassieker, een voertuig met karakter en geschiedenis waarbij ik zelf een gedeelte van het onderhoud op me kon nemen.” Zoals haar ouders en grootmoeders ook deden en haar hadden geleerd. De Rebel stamt uit 1987, en is tot op vandaag volledig in originele staat. Toch is het een jonkie in het wagenpark van de familie. “Mijn moeder rijdt een Moto Guzzi V65 Florida uit 1985, mijn vader bezit een BMW R80 uit 1977. Met zijspan. Ook mijn beide oma’s reden vroeger. De een is in 1961 op haar tweedehands Vespa 150cc VBA van Amsterdam naar Italië gereden, met mijn opa achterop. Van de ander ken ik foto’s van haar Harley Davidson.” De grootvaders hielden meer van klassieke auto’s van Franse makelij, zoals Alice’ eigen Citroën DS.
Een rijdende familie, generaties vrouwen met een liefde voor klassieke voertuigen. Bij Hiscox zien we vaker dat de liefde voor oldtimers en klassieke voertuigen voortkomt uit nostalgische redenen en doordat de passie wordt gedeeld onder familieleden. Alice geeft zonder enige twijfel toe dat haar passie voor oldtimers van huis uit is meegegeven. Toen ze de Rebel destijds kocht was dat ook wat in haar opkwam: dat ze de volgende generatie vrouw was die een klassieker zou rijden. “Ik herinner me nog heel goed dat ik de showroom inliep. Alles was modern, Japans en was duidelijk vooral voor snelheid ontworpen. De Rebel viel helemaal weg tussen felgekleurde Yahama’s, Kawasaki’s en grote Honda Goldwings. De verkoper vroeg nog of ik niet iets wilde dat nieuwer en zwaarder was. Ik had in zijn ogen het rijbewijs om een 1000cc motor te rijden, dus waarom zou ik een 450cc van 30 jaar oud kiezen?”
De charme van oudere techniek
Waarom niet, vond Alice een betere vraag. Voertuigen met recentere bouwjaren doen het hart van een liefhebber niet sneller kloppen. Een goed onderhouden oldtimer doet dit daarentegen wel. “Klassieke voertuigen zoals de Rebel, maar ook de 190 SL en de DS hebben een charme die ik niet zie in moderne technologie. Voor mij zijn dit apparaten uit een tijd waarin niet alles uitgelezen kon worden met een computer. Als mijn motor of auto een raar geluid maakt tijdens het rijden, weet ik dat ik haar thuis moet laten afkoelen en dan op een brug moet krijgen om te kijken wat er aan de hand is. Pas als ik het echt niet zelf kan vinden en repareren, bel ik mijn vaste garage. Voor het dagelijkse verkeer van A naar B heb ik de Golf. De Rebel, de V7, de 190 SL en de DS, dat rijd ik voor mezelf.”
De liefde voor klassiekers bij Hiscox
Bij Hiscox begrijpen we dat een klassiek voertuig, jouw klassieke voertuig, meer is dan een object. Het een bewegend bezit dat draait om beleving en emotie. Als verzekeraar begrijpen we deze persoonlijke waarde en daarmee jouw liefde voor klassieke auto’s en motoren. En daarom bieden we iedereen een verzekering op maat die rekening houdt met de objectieve én subjectieve waarde van jouw voertuig. Ongeacht of je één klassieker hebt of een volledige collectie! Bekijk nu direct wat we voor jou kunnen betekenen.