Het onbewaakte computerscherm op de achtergrond
De dag van de opnames
Als jouw werknemers op dinsdagochtend binnenkomen herkennen ze de kantine en het kantooreiland aan het einde van de open werkvloer nauwelijks. Twee collega’s worden door een make-up professional onder handen genomen, terwijl verderop een belichter een aantal lampen bijstelt. Een derde collega zwaait naar de binnenkomers terwijl hij snel nog wat orders verwerkt. De officemanager had vorige week iedereen gemaild over de filmploeg die langs zou komen. Wie niet in beeld wilde komen, moest vandaag thuis werken.
Als expert op het gebied van het documentaire-onderwerp is jouw bedrijf weken geleden benaderd door een lokale documentairemaker. Of enkele van jouw experts wat vragen kunnen beantwoorden, ter verduidelijking van het onderwerp en om kredietwaardigheid toe te voegen. Het kost jou niets, behalve een paar uur van experts’ tijd. Het is het wel direct gratis reclame waarin je bedrijf kan laten zien dat je echt verstand van zaken heeft. Een win-win situatie. En dus ga je akkoord, en selecteer je drie werknemers die hiervoor geschikt zijn.
Terwijl de meeste collega’s hun normale werkdag vervolgen, vaag zichtbaar op de achtergrond, beantwoorden de drie geselecteerde personen één voor één de vragen van de interviewer. Een take wordt overgedaan doordat de geïnterviewde een hoestbui krijgt, er wordt een pauze ingelast waarin make-up iets wordt bijgewerkt. De lampen zijn warm en een glimmend voorhoofd staat niet netjes. De pauze is ook een mooi moment voor één van de collega’s om snel wat data bij te werken. Er worden straks nog meer vragen gesteld, maar hij wil ook iets vroeger weg vandaag. Zijn vingers vliegen over het toetsenbord, de klantensheet wordt opgeslagen met de geüpdatete data. Een paar e-mails worden weggewerkt tot hij op zijn schouder wordt getikt. Klaar? Camera, licht, actie!
Na de opnames
Een maand later verschijnt de documentaire op tv. Je bent trots op hoe jouw experts zichzelf en het bedrijf presenteren en blij met de aandacht. Tot een week later de telefoon gaat. Een vaste klant belt, en hij is woest over diens gelekte data. Je weet niet waar het over gaat, jouw IT-afdeling heeft niets gezegd over een datalek. En dan noemt de klant de documentaire.
De expert had diens monitoren niet uitgezet na de korte pauze en over diens schouder heen is, dankzij moderne filmcamera’s met 4K-technologie, haarscherp de datasheet en email van je werknemer te zien. Met daarin gevoelige en persoonlijke informatie van meerdere klanten. Het was niemand opgevallen.
De gevolgen
De documentaire is al uitgezonden, hier kun je niets meer aan doen. Wat wel lukt is dat de documentairemaker de schermen vervaagt, zodat deze bij heruitzending of bij een online upload voor terugkijken niet meer zichtbaar zijn en de situatie verder escaleert. En dan? De klanten wiens gegevens zijn gelekt zouden de financiële schade bij jou kunnen verhalen. Met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die voor jouw bedrijf en vakgebied op maat is gemaakt zijn jij, je bedrijf en je werknemers beschermd tegen de mogelijke financiële en persoonlijke gevolgen van de menselijke fout die hier helaas is gemaakt. Zo kun je verder met het helpen van je klanten, kunnen je experts hun werk blijven doen, en is de documentaire -na de kleine aanpassing- nog altijd goede reclame.
Wil je meer weten over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Hiscox? We helpen je graag!
Aan deze voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend. De exacte dekking hangt af van de specifieke omstandigheden van het specifieke geval en de specifieke polis.
Binnen 5 minuten online geregeld!