Ferrari versus Honda, 30 jaar later
Het is een prachtige rit. Op meter afstand zijn de drie voertuigen al te horen. Gefinetunede oldtimer motoren, met berijders die genieten van het mooie weer. De twee Triumphs en Honda voelen zich prima thuis op het Drentse platteland, dat qua glooiing gemoedelijker is dan het Engeland waar ze oorspronkelijk vandaan komen. De drie oldtimer cruisers weten hoe ze zich de weg eigen moeten maken, de zon en warmte maken een rit uitermate aangenaam. Tijdens een pauze maakt iemand een referentie naar Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, maar de temperaturen van het Nederlandse achterland zijn in niets te vergelijken met de temperaturen van de Verenigde Staten in de zomer. De ronkende motoren reageren moeiteloos op kleine bewegingen aan het stuur, op een kneep in het gas. De handsignalen zijn van tevoren afgesproken tussen de koploper en de rest. Oortjes en portofoons zorgen voor onderlinge communicatie tijdens het rijden.
Twee klassiekers naast elkaar
Bij het stoplicht zijn er nog twee banen, die enkele meters erna samenvoegen tot een éénbaansweg. “Natuurlijk zagen we hem al staan. Iconisch rood, gouden icoon op de achterkant. Hoe kun je dat missen als liefhebber?” De Honda CMX450 Rebel stuurt naar de linkerbaan, trekt op tot de streep. “Of je nu op een motor zit of autorijdt, een klassieker is een klassieker. Dus als er zo’n pracht rechts van je staat dan kijk je om. Die auto zat strak in de lak, hij was prachtig onderhouden.” De bestuurders van auto en motor knikken kort naar elkaar. Erkenning tussen twee klassiekers, naast elkaar op de weg. Auto en motor zijn uit de garage gehaald op een heerlijke zonnige dag om te genieten van het weer en de hobby. Het gas wordt ingeknepen, de motor gromt. Een glimlach verschijnt rond de lippen, maar bij welke bestuurder is niet geheel te zien. Een gaspedaal gaat langzaam iets omlaag. Het gegrom wordt overstemd door gebrul. Een spelletje, even spierballen laten zien. En dan wordt het groen. “Linda! Niet doen! Niet doen! Je gaat het niet winnen van een Ferrari!”
Klassieker in zijn element
“Dacht je werkelijk dat ik dat ging proberen?” vraagt de koprijder lachend nadat de helmen af zijn. “Een Ferrari Testarossa tegen een Honda Rebel 450? Werkelijk? Bovendien, dat was geen vervelend uitzicht om achter te blijven hangen.” De Honda CMX 450 en Ferrari Testarossa kennen elkaar van de weg, allebei stammen uit de jaren ’80. Maar de kleine motor had op opleverdatum in 1987 een topsnelheid van ongeveer 160 kilometer per uur, van 0 naar 100 in 14 seconden. De Ferrari uit 1984 haalde de 100 kilometer lijn in 5 seconden, met een top van 290 kilometer per uur. Toch blijft de prachtig rode auto nog even bij de motorrijders hangen, voor de wegen later weer scheiden.
Wij begrijpen klassiekers
Een klassiek voertuig is vaak een vervoersmiddel dat voor hobbymatig gebruik wordt aangeschaft. Een mooie dag, zonder bladeren of natte stukken op de weg, is dan ook een uitgelezen moment om het voertuig uit de garage te halen. Een auto als de Ferrari Testarossa is een klassieker met een persoonlijkheid waar een liefhebbershart harder van gaat kloppen.
Bij Hiscox begrijpen we dat een klassieke auto, jouw klassieke auto, meer is dan een object. Het een bewegend bezit dat draait om beleving en emotie. Veel bezitters koesteren bijvoorbeeld de jeugdherinneringen die aan de auto kleven. Voor anderen is de oldtimer een bron van nieuwe belevenissen, een welkome ontsnapping aan het dagelijkse leven. Als verzekeraar begrijpen we deze persoonlijke waarde en daarmee jouw liefde voor klassieke auto’s. En daarom bieden we iedereen een verzekering op maat die rekening houdt met de objectieve én subjectieve waarde van jouw auto. Ongeacht of je één klassieke auto hebt of een volledige collectie. En ook je geliefde vakantiehuis kunnen wij direct verzekeren, zo weet je zeker dat je op alle gebieden de juiste steun ontvangt wanneer een onfortuinlijk ongeluk plaatsvindt. Bekijk nu direct wat we voor jou kunnen betekenen.
Afbeelding: Wikipedia