Een terugblik op de Tulpenrallye 2023
Jeroen Opstelten rijdt al enkele jaren mee met de Tulpenrallye, onder andere in de eerste editie na de pandemie. Dit jaar rijden hij en verschillende andere collega’s ook weer mee, en ter voorbereiding van de 2024 rit blikt hij met ons terug op de rit van vorig jaar.
Veelzijdig rally landschap
Vorig jaar reed Jeroen in een Volvo Amazon, vanuit startplaats Vichy. De race eindigde na zes dagen in Chateau St. Gerlach in Valkenburg. Volgens Google Maps is dit een rit van bijna 10 uur, als snel- en tolwegen worden vermeden. Maar de Tulpenrallye neemt nooit de rechtstreekse route en de tussenstops slingeren door heel Frankrijk heen. “Frankrijk is een zeer geschikt rallyland door het uitgebreide wegennetwerk en het veelzijdige landschap. Maar als het gaat om de rally dan herinner ik me eigenlijk niet zoveel van de specifieke dagen. Je bent zo intens bezig met het zoeken van de route en of je wel goed rijdt, dat je de omgeving heel intens meemaakt maar de rest erg in elkaar overloopt. Maar die omgeving, die blijft echt wel hangen. Je rijdt de hele dag door de bossen, langs watervalletjes, door en langs plaatsjes, en dat is het enige waar je je op focust.” Het Franse landschap heeft het allemaal, van grote en open graangebieden tot grillige bergpassen, en bossen vol hoge bomen van honderden jaren oud. En daardoorheen verspreidt de vele, soms piepkleine en half-verlaten, dorpjes.
Van kerk naar kerk rijden
Die dorpjes zijn volgens Jeroen ook een reden wat Frankrijk zo geschikt maakt voor het rally rijden. “Rally rijden is constant oriënteren waar je bent en zoeken naar de route die je moet rijden. Je zit met je neus in een kaart uit de jaren ’60 of ’70, te zoeken naar wegen die misschien niet meer bestaan. Maar die dorpjes staan daar ook op, en ze hebben dus bijna allemaal een kerk. Met een toren die boven de huizen uitsteekt. Dus je zit constant kaart te lezen, watertjes te herkennen, bossen te plaatsen, en kerktorens te zoeken. Zo reden we vorig jaar eigenlijk van kerk naar kerk, eromheen, en weer door naar de volgende toren.”
Het is niet altijd leuk
Jeroen kan zich de gehele rit niet meer specifiek herinneren, en als hij het rijden van toren naar toren beschrijft klinkt het prachtig, maar sommige momenten van vorig jaar vielen zo zwaar dat ze wel onthouden werden. “De tweede dag was een hel. Je rijdt in een Spartaans oude auto, en het was die dag echt hondenweer. Het regende non-stop en onze tripmaster kapte er eigenlijk direct al mee.” Er was een kabel losgeschoten waardoor het apparaat niet registreerde hoeveel afstand er was afgelegd. De rit van Vichy naar Beaune werd ineens een stuk ingewikkelder, want zonder tripmaster is het aanzienlijk moeilijker uit te rekenen of je wel de goede afslag neemt.
“We hebben uren puur op gevoel rondgereden, uren waarin ook de ruiten steeds besloegen want de ruitenwissers werkten niet goed. Het enige wat we daartegen konden doen was de ramen naar beneden te draaien, maar dat werd dan weer ijskoud. Die dag dacht ik echt, dit is gewoon niet leuk!”
Uiteindelijk bereikten Jeroen en zijn bijrijder Charlotte een controlepost waar ze geholpen konden worden. Door hun lunchtijd op te offeren wisten ze de schade nog enigszins in te halen en het einde van de dag te halen.
“Na zo’n dag smaakt dat biertje aan het einde wel heel goed en denk je toch wel weer dat er morgen een nieuwe ronde is met nieuwe kansen.”
Claustrofobisch rijden
“Een ander mooi moment van vorig jaar was de avond in Nancy. We aten toen op het plein voor Place Stanislas. Tijdens het rijden van een rally heb je geen tijd om ergens in een dorpje op het terras te gaan zitten, en rustig aan te doen. Of om boodschappen te doen onderweg. Dus met z’n allen eten aan lange tafels op zo’n locatie is dan extra mooi. We zitten dan verhalen te delen, samen te genieten van een drankje, en vooruit te denken naar de volgende dag.”
Inmiddels is Jeroen bezig met de voorbereiding van de Tulpenrallye van dit jaar. De auto waarin hij en bijrijder Charlotte deel gaan nemen is een MG B uit 1969. “Het is een heerlijke Engelse auto, en zeer gewild voor rally’s omdat het echt back to the basics is. Maar het is ook een cabrio dus ik hoop wel op lekker weer dit jaar, anders moet je vooral niet claustrofobisch zijn met het dak dicht.” Hij heeft alle spullen voor de rit al verzameld en het reglement al doorgespit. “De lijstjes voor het uiteindelijke inpakken liggen al klaar, alsof je op vakantie gaat.”
Tulpenrallye 2024
Dit jaar rijdt “De Tulp” van Bilbao naar Parijs-Chantilly. De route zal al slingerend door zuid en midden Frankrijk lopen wat de uiteenlopende soorten terrein die Jeroen al beschreef betekent. Van de kust en het rivierengebied van Biarritz en Bordeaux, tot de heuvels van Limoges en het racecircuit van Magny-Cours. De Tulpenrallye gaat ook in 2024 een zesdaagse uitdaging worden voor de deelnemers.
Met vertrouwen onderweg met Classic Cars by Hiscox
Bij Hiscox begrijpen we dat een klassieke auto, jouw klassieke auto, meer is dan een object. Het een bewegend bezit dat draait om beleving en emotie. Veel bezitters koesteren bijvoorbeeld de jeugdherinneringen die aan de auto kleven. Voor anderen is de oldtimer een bron van nieuwe belevenissen, een welkome ontsnapping aan het dagelijkse leven. Als verzekeraar begrijpen we deze persoonlijke waarde en daarmee jouw liefde voor klassieke auto’s. En daarom bieden we iedereen een verzekering op maat die rekening houdt met de objectieve én subjectieve waarde van jouw auto. Ongeacht of je één klassieke auto hebt of een volledige collectie. En ook je geliefde vakantiehuis kunnen wij direct verzekeren, zo weet je zeker dat je op alle gebieden de juiste steun ontvangt wanneer een onfortuinlijk ongeluk plaatsvindt. Bekijk nu direct wat we voor jou kunnen betekenen.