Drijft duurste oldtimer ooit de marktprijzen van klassiekers op?
Foto: Mercedes-Benz
De oldtimer, die onderdeel uitmaakte van de Mercedes-Benz Classic Collection, is dit voorjaar in Stuttgart geveild door Sotheby’s. De opbrengst gaat naar het Mercedes-Benz Fund, een kersvers, wereldwijd studiebeursprogramma. De autofabrikant wil jongeren daarmee ondersteunen bij hun opleiding op milieugebied en hen aanmoedigen zich in te zetten voor een duurzamere toekomst.
Dubbel zo duur
Met de verkoop is de meest kostbare auto ter wereld opeens meer dan dubbel zo duur als daarvoor. Tot mei van dit jaar was het record in handen van een Ferrari 250 GTO, die in 2018 voor ‘slechts’ $ 70 miljoen (een kleine € 60 miljoen) van eigenaar wisselde.
Geen indicator
Maar betekent dit nu dat oldtimers over de brede linie opeens veel meer waard zijn geworden? Waarschijnlijk niet. Allereerst omdat deze veiling voor het goede doel was, waardoor de nieuwe eigenaar van de Uhlenhaut de aankoopsom vermoedelijk fiscaal kan aftrekken. Ook de aard van het goede doel – en dus een zekere gun-factor – kan een rol hebben gespeeld bij de uiteindelijke verkoopprijs. Daarom verwachten experts niet dat de exorbitante prijs die voor de bolide is neergeteld een indicator is voor alle prijzen op de oldtimer-markt.