Berlijnse klassiekers
Op 5 februari 2018 was de Berlijnse muur even lang geleden verdwenen als hij stond (10.316 dagen). Je kent ongetwijfeld de beelden van Trabantjes die de grens overstaken. En dat bracht ons op een idee: waar moet je tegenwoordig zijn in Berlijn, als klassiekerliefhebber? je hebt geluk. Hiscox heeft een correspondent in de Duitse hoofdstad en die stelde dit lijstje voor ons samen.
De AVUS - ben je met de auto (waarschijnlijk wel...)? De kans is groot dat je dan via de A115 de stad binnenrijdt. Deze lange rechte snelweg is de AVUS, ooit het snelste circuit ter wereld, voor het laatst gebruikt in de DTM van de jaren ’90. De beroemde noordelijke kombaan (waar Carel Godin De Beaufort ooit nog eens overheen vloog) is al jaren geleden afgebroken, maar de tribunes staan er nog, aan de linkerzijde vlak vóór je de A100 oprijdt. Veel onbekender is de zuidelijke kombaan. Het was namelijk de bedoeling dat de AVUS een opgerekte versie van Monza zou worden. Die zuidelijke bocht is nooit voltooid, maar wie in dat gebied een boswandeling waagt, vindt de dijk nog altijd in het Grunewald.
Classic Remise - de kans is groot dat je de Classic Remise, voorheen bekend als Meilenwerk, al kent. Toch blijft dit onze favoriete Berlijnse plek om te lunchen. De uitgestrekte, gerestaureerde tramremise heeft nog altijd dezelfde dromerige uitstraling. Op een doordeweekse dag ben je er nagenoeg alleen. Op de talloze achteloos gestalde klassiekers en garages vol nijvere monteurs na natuurlijk. Mocht je niet met eigen auto door de drukke stad willen rijden: het is hooguit 10 minuten lopen vanaf S-Bahnstation Beusselstraße (ringlijn S41/S42).
BMW Kurfürstendamm - moe van het winkelen? De BMW-dealer aan de Kurfürstendamm (direct naast het U1-metrostation Uhlandstraße) gebruikt zijn showroom al jaren voor wisselende collecties. Deze maand zagen we er diverse klassieke Rolls Royces. Vorige zomer liepen we mijmerend rondjes rond een onbeschrijflijk mooie BMW 507. Ach, loop gewoon even binnen.
Deutsches Technikmuseum - meneer Poddig was een zakenman uit Berlijn die zijn fortuin maakte met de verkoop van telescoopantennes voor autoradio’s. Hij sloeg dit verdiende geld grotendeels weer stuk op vele oldtimers, die hij kocht in de tijd dat niemand ze wilde hebben. Na zijn dood belandde een fors deel van deze collectie bij het Deutsches Technikmuseum. De Fahrzeugsammlung is niet altijd open, dus informeer even bij de balie voor je een kaartje koopt. Hoewel – in het museum staat ook een verzameling van gigantische oude locomotieven. En aan de gevel hangt een DC3. Stiekem vinden wij dat best wel indrukwekkend.
Het verkeerslicht op de Potsdamer Platz - iedereen ergert zich aan verkeerslichten. Daarom raden je aan om de Potsdamer Platz te mijden, want dáár staat een replica van het allereerste elektrische verkeerslicht in Europa. Het werd in 1924 op exact dezelfde plek geplaatst. In Londen was overigens al in 1868 een verkeerslicht neergezet, maar dat werkte op gas en had de neiging om af en toe te exploderen, zodat het weer werd afgeschaft. Dat waren nog tijden, horen we je zeggen, toen zulke problemen zich vanzelf oplosten…
Je eigen Trabant - een mal machientje, op het aandoenlijke af. Zo beschreef Cees Nooteboom de Trabant in zijn Berlijnse notities. Wie er destijds eentje wilde kopen, moest er 15 jaar op wachten, waardoor tweedehands exemplaren duurder waren dan fabrieksnieuwe. De val van de Berlijnse muur maakte de knetterende tweetakt in één klap wereldberoemd. En zullen we iets verklappen? Een Trabant heeft weliswaar geen pk’s, maar stuurt eigenlijk verrassend goed. Huur er dus eentje en stort je in het Berlijnse verkeer.
En de rest? Berlijn is een grote stad en je hebt waarschijnlijk genoeg aan bovengenoemde tips. Maar we doen tot slot nog een paar losse suggesties.
- Drive is een wisselende tentoonstelling van de Volkswagen Group. Je vindt het op de hoek van Unter den Linden en de Friedrichstraße.
- Soms lopen we even binnen bij Riller & Schauck, dat drie jaar geleden een indrukwekkende Ferrari-showroom opende aan de Hindenburgdamm 68.
- Vind je Berlijn onprettig om te rijden? Dat ligt niet aan jou, maar aan de stad. De files en Baustelles in Berlijn groeien de laatste jaren in een ongekend tempo. Neem daarom de U en S-Bahn en loop het laatste stukje. Je bent vrijwel altijd eerder op je bestemming.
Heb je zelf oldtimer-geschikte suggesties voor Berlijn? We horen graag van je! Post je ideeën in de commentaren op de Hiscox Classic Cars Facebook-pagina. Daar hebben we het immers niet alleen over verzekeringen.