Waarmee kunnen we je helpen?

10 tips voor succesvol ondernemen na de zomer


Hiscox banner shape mask mobile Hiscox banner shape
Hiscox
Het is einde zomer. Je klanten zijn misschien nog met vakantie en je opdrachten afgerond. Deze periode geeft je de ruimte om weer even op te laden, maar kan je ook onzeker maken. Want, wat gebeurt er na de vakantie? Krijg je wel voldoende nieuwe opdrachten binnen? Gelukkig zijn er genoeg manieren om je bedrijf klaar te stomen voor de herfst- en wintermaanden. Dit zijn 10 praktische tips voor zzp'ers die ook na de zomer willen ondernemen!
Handshake

1. Evalueer je business-strategieJe business-strategie staat vaak voor meerdere jaren vast. Maar het kan geen kwaad om de strategie opnieuw kritisch te bekijken. Hoe staat het met je targets? Bent je tevreden over je omzet? En wil je jouw diensten misschien uitbreiden? Denk ook na over eventuele trends in je sector. Door je business-strategie nog eens goed te bekijken, heb je de doelen weer fris in het geheugen. Zo ga je na de zomer gerichter te werk.

2. Zet advertenties inMerk je dat je sociale media en website tijdens de zomer minder bezoekers krijgen? En heb je wat budget over? Plaats dan een aantal advertenties, bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook, Instagram of LinkedIn. Denk tijdens deze laatste zomerweken nog na over de inhoud van je advertenties en lanceer ze wanneer werkend Nederland weer achter de laptop zit. Zo stimuleer je jouw bedrijf na de zomer en vergroot je de online zichtbaarheid.

3. Fris je website en sociale media opWanneer keek je voor het laatst kritisch naar je website of sociale media? Succesvol ondernemen hangt namelijk ook af van je online-uitingen. Geeft je website alle informatie die een klant nodig heeft? En lezen de teksten makkelijk en snel? Doe hetzelfde met je sociale media. Welke posts doen het het best? En, welke content mist er nog? Als je een heldere evaluatie maakt, vloeien daar vanzelf verbeterpunten uit.

4. Netwerk op evenementenDeze mag tussen de tips voor ondernemen niet ontbreken: schrijf je in voor netwerkevents. In september trappen veel bedrijven of brancheverenigingen af met evenementen of borrels om het nieuwe seizoen in te luiden. Een goed moment om nieuwe klanten te werven of banden aan te halen met oude klanten. Bekijk de evenementenagenda, schrijf je in en deel visitekaartjes uit!

5.  Versterk de relatie met je bestaande klantenSuccesvol ondernemen hangt nauw samen met het onderhouden van je klantrelaties. Ga bijvoorbeeld na je vakantie langs bij je klant of nodig hem of haar uit voor een koffie. Bespreek de lopende zaken met elkaar, blik terug op eerdere opdrachten en sta open voor feedback. Hiermee versterkt je de relatie met de klant én vergroot je de kans op nieuwe opdrachten.

6. Heroverweeg je tarievenDe markt verandert snel. Daarom is het als ondernemer belangrijk dat je jouw tarief regelmatig heroverweegt. Kijk eens of je tarief vergelijkbaar is met wat anderen in je branche vragen, bijvoorbeeld tijdens een netwerkevent. Misschien kunt je het tarief wel verhogen. Tip 5 kan je helpen om te begrijpen wat klanten van je tarief vinden.

7. Bied exclusieve aanbiedingen aanSlim zakendoen betekent ook slim je diensten onder de aandacht brengen. Zoals met exclusieve aanbiedingen. Na de zomer is een uitgelezen moment om hiermee te experimenteren. Gebruik hiervoor je sociale media, je website of zet advertenties in (zie tip 2). Zowel je bestaande netwerk als nieuwe klanten zullen er ongetwijfeld oren naar hebben.

8. Zet je klanten in als ambassadeurSpreken je klanten wel eens uit dat ze blij zijn met je werk? Vraag ze dan als ambassadeur voor je merk. Schrijf bijvoorbeeld een ervaringsverhaal of neem een korte ervaringsvideo op. Ook een review op je website helpt. Met dit soort content trekt je sneller nieuwe klanten aan. Succesvol ondernemen was nog nooit zo makkelijk.

9. Volg een cursusGedurende het jaar kom je vast wel eens cursussen tegen die je graag zou willen volgen. De vakantieperiode is het perfecte moment om jezelf verder te ontwikkelen of je vaardigheden bij te spijkeren. Via deze zelfstudie vergroot je niet alleen je kennis, maar versterk je ook je competenties en vergroot je jouw waarde als ondernemer.

10. Check je verzekeringenTot slot kunt je deze rustige periode nog gebruiken om je verzekeringen op een rijtje te zetten. Ben je bijvoorbeeld voldoende beschermd tegen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid? Neem de tijd om je hier goed over in te lezen. Succesvol ondernemen betekent namelijk ook goed voorbereid zijn op onverwachte omstandigheden.

Benieuwd naar meer tips voor ondernemen? Volg ons op LinkedIn!